פיליפ פטי – מותג עולמי על חבל דק

על תעוזה ובידול יוצא דופן בעסקים

כתבו: יורם בר-סלע וטל שקד

"צריך שכל איש ידע ויבין, שבתוך תוכו דולק נר, ואין נרו שלו כנר חברו, ואין איש שאין לו נר. וצריך שכל איש ידע ויבין, שעליו לעמול ולגלות את אור הנר ברבים, ולהדליקו לאבוקה גדולה ולהאיר את העולם כולו". (הרב קוק).

בכל חנוכה אנחנו נזכרים בהתרגשות באמרתו של הרב קוק, אבל גם במשך השנה כולה, מאמינים באמירתו, ומשתדלים להביא אותה לידי ביטוי במיתוג לעסקים קטנים. אנו מאמינים שלכל עסק ולכל בעל עסק יש ייחודיות. תפקידנו לסייע לבעלי העסק לזהות אותה ולהביא אותה לידי ביטוי בבניית המותג ובתקשורת השיווקית שלו. 
 
כנר לרגלנו בנושא זה, עומד אמן ההליכה על חבל פיליפ פטי מצרפת. בעינינו, הוא דוגמה מאלפת ליצירת בידול אסטרטגי בולט ביותר, כזה שאף אחד אחר אפילו לא חולם להעתיק או להידמות לו. בצעירותו, היה פיליפ פטי אמן ג'גלינג, אקרובט ואמן הליכה על חבל. הוא הופיע ברחובות ובזירות קרקסיות, עד שגילה בתוכו התפרצות של אומץ לב, חוצפה ורצון "להיות הילד הרע" בתחום עיסוקו. בשנת 1974, הוא יזם מבצע חסר תקדים: לצעוד על חבל שיהיה תלוי בין מגדלי התאומים בניו-יורק. ובנוסף למשימה הנועזת, הוא התכוון לבצע את המשימה מבלי להודיע מראש לבעלים ולמנהלי הבניינים או למשטרה. והכל... ללא רשת ביטחון. לאחר חודשים של תכנון, מתיחה בסתר של הכבל בין שני המגדלים, מצאו אותו שוטרי ניו-יורק כשהוא מהלך בשלווה באמצע הכבל, ויוצר פקקי תנועה של צופים המומים ברחובות הסמוכים. את המבצע המוצלח סיים פיליפ פטי בבית המעצר, אליו נלקח אחר כבוד בליווי שוטרי העיר. 
 

"החיים מתכווצים או מתרחבים ביחס לאומץ של האדם" Anais Nin

ה"מופע" הנועז של פיליפ פטי, יצר לו בידול יוצא דופן, וברור מאליו איך למרות היותו מותג מצליח במשך עשרות שנים, אף אחד בעולם לא חולם לחקות אותו. פיליפ מצא לו בידול יחודי. הוא ההולך על חבל הנועז ביותר בעולם, והוכיח לעולם שהוא מוכן להסתכן באבדן חייו, אם זה יקרה בזמן העיסוק באמנותו הייחודית. כשהוא חמוש בכמה מאות קילוגרמים של כבלים, ובמוט ארוך שמשקלו כ-25 ק"ג ומסייע לו לייצב את עצמו על החוט, הוא מציין מקומות חשובים בעולם ומגשר בין עולמות שונים. הוא הלך בין מגדלי הקתדרלות החשובות בעולם, צעד בין שני עברי חומת ברלין, חיבר בין מגדלי גשר הנמל בסידני וחיבר בהליכתו באוויר גם בין ירושלים העתיקה לחדשה. כן, בשנת 1974, באירוע הפתיחה של פסטיבל ישראל, הלך על חבל ממוזיאון הרכבל שמעל גיא בן-הינום, להר ציון, מזכרת לרכבל מתקופת מלחמת השחרור, שהעלה בנתיב זה אספקה לישוב היהודי בעיר הנצורה.
 
וכל השאר זו היסטוריה. במשך עשרות שנים, מהלך פיליפ פטי במרומים, מעל ה"אגם הכחול" שיצר לעצמו, ועדיין לא קם לו מתחרה. כפי שתוכלו לראות בסרטון המצורף, פיליפ פטי ניחן בתשוקה עזה לחיות "על הקצה", באומץ יוצא דופן וביצר הימור נועז. בעסקים, תכונות אלה מאד מועילות, אך גם עם פחות מהן, תוכלו ליצור את "האגם הכחול שלכם" שבו תוכלו לשחות בביטחון יחסי, תוך הימנעות מתחרות מתישה מול מתחרים רבים.
 

 
נושא הבידול שלכם צריך לעמוד בכללים הבאים:
 
1.    להיות מיוחד ויוצא דופן – רצוי שיהיה מרגש עבור קהלי היעד
2.    להיות קונספט פשוט וברור, שקל לתאר במילים בודדות
3.    להיות משמעותי עבור קהל יעד שזיהיתם
4.    להיות קשה להשגה ע"י מתחרים (מבוסס על יכולות ייחודיות שלכם)
 
דוגמאות: חברת 3M בחרה להיות החברה החדשנית ביותר בעולם. את האסטרטגיה הייחודית שלה, ניתן לומר במילה אחת: INNOVATION. במשך 100 שנים ויותר, ביצרה החברה את עצמה בתחום זה ופיתחה מנגנוני חדשנות המאפשרים לה (ואפילו מכריחים אותה) לחדש ללא הפסקה ולהגן על מעמדה העולמי כאלופת החדשנות. ובעסקים הקטנים, גם אם הבידול פחות דרמטי, הוא עשוי למשוך אליכם לקוחות שתחום הבידול שלכם, מתאים בדיוק עבורם. 
 
בתהליך המיתוג של אלה אסטרייכר-אדריכלות ועיצוב פנים, זיהינו שבכל בית מגורים שהיא מתכננת, היא מביאה בחשבון תרחישים אפשריים של שינויים במבנה המשפחה (פריחת הילדים מן הקן המשפחתי) או בתעסוקה (עבודה מהבית). התכנון שלה מאפשר התאמת מבנה הבית לתרחישים כאלה. המשימה אינה קלה ודורשת ידע ייחודי. אלה מתמצאת בחומרים, רעיונות תכנוניים ומשתפת פעולה עם מתכנני השלד, על מנת להבטיח שגם הוא יתאים לפיתוח עתידי של המבנה. זה הפך להיות נושא הבידול שלה, ומוכיח את עצמו לאורך שנים של בניה באזורים כפריים בצפון הארץ. ההתחשבות בעתיד, חשובה ללקוחות העומדים לבנות את ביתם. את אחריותה לתכנון עם הפנים לעתיד, בחרנו לסמל באמצעות 3 חלונות אנכיים הנמצאים בכל בית שאלה מתכננת, ומהווים חתימה המבטאת את אחריותה המקצועית על התכנון.
 
EVS - המובילה העולמית של תחום הראיה הממוחשבת לאיתור פגמים בטקסטיל, מבודלת על בסיס היותר החברה היחידה בעולם המתמקדת בפתרונות ראיה ממוחשבת לשוק הטקסטיל בלבד. הם המומחים בטקסטיל. בעוד מפתחי מערכות מתחרות בעולם עובדים בבדיקת משטחים דו-מימדיים, מתמחה EVS בהבנה המורכבות של עבודה בסביבה תלת מימדית של סיבים. 
 
Arch Medical מתעתדת להכניס מוצר רפואי נוסף לתחום של דגימת רקמות באמצעות אנדוסקופ. ומה הייחודיות שלה? היכולת לדגום רקמות הממוקמות בניצב לצינורות הנשימה. עד היום אין פיתרון כזה. 
 
Enzysurge פיתחה חומר חיטוי שהטיפול בו מזרז משמעותית את הריפוי של פצעים כרוניים וכוויות. הבידול של חברה זו מתמקד במרכיבי החומר, שבזכותם הוא מביא מזור לחולים שסובלים במשך תקופות ארוכות.
 
 
חפשו את הבידול שלכם. הוא נמצא שם. זה בטוח!!!