הנגשת אתרי אינטרנט – עול רגולטורי והזדמנות שיווקית
על פי מחקר שביצעה גוגל העולמית, כ-25% מהגולשים באינטרנט סובלים מלקויות כלשהן, החוסמות בפניהם חלק מהתכנים המוצגים באתרים. עיוורים, כבדי ראיה, חרשים, דיסלקטים ברמות שונות, בעלי מגבלות מוטוריות שאינן מאפשרות שימוש בעכבר המחשב ועוד. בארץ ישראל, מדובר בכ-1,500,000 אנשים שקונים מוצרים ושרותים ורוצים גם לחוות מאוצר התכנים באינטרנט.
חוק הנגשת אתרים
בהתאם לחוק הנגשת האתרים שאושר בישראל בשנת 2013, חייבים אתרים השייכים לגורמי ממשלה ומוסדות ציבור, עוסקים מורשים וחברות מסחריות וכן מוסדות אקדמיים, להנגיש את אתריהם לאוכלוסיות מוגבלות בראיה, שמיעה והפעלת האצבעות. עדיין יש חוסר בהירות לגבי חובת ההנגשה ולגבי פרטי הביצוע שלה, אבל ברור שישראל עולה על מפת ההנגשה העולמית ומתכוונת להיות לעמוד-האש שבראש המחנה.
עיקרון ההנגשה קובע שניתן יהיה לחוות כל תוכן באינטרנט באמצעות חוש נוסף. לתמונות, מוצמד טקסט אלטרנטיבי המתאר את התמונה. עיוורים וכבדי ראיה המשתמשים בתוכנת הקראה יכולים להאזין להקראת הטקסט האלטרנטיבי ולחוות בדרך זו גם את התמונות "הבלתי נראות". את הטקסטים ניתן להגדיל ולהקטין על פי נוחיות הגולש. הקונטרסט בין טקסט לרקע חייב לעמוד בתקן. חלונות המציגים מידע בתנועה, ניתן לעצור כדי שלא יפריעו לסובלים מריצודים. אתרים שעלו לאוויר מאז אוקטובר 2015, חייבים כבר להיות מונגשים. אתרים שעלו לאוויר לפני התאריך הקובע, חייבים להנגיש את עצמם עד 25 באוקטובר 2016.
הנגשת האתר אמנם מהווה עול לא קל לבעלי האתרים ולמעצבים, אך מהווה גם הזדמנות שיווקית משמעותית. פניה לקהל יעד נוסף, שעד עתה לא נחשף למלוא המידע שבאתרים, ועצם התרומה לתדמית של הארגון המנגיש את המידע שלו לאוכלוסיות מוגבלות.
קידום חברתי - עם שיניים
הנגשת אתרי אינטרנט מהווה חלק משמעותי בהנגשת מבנים ושרותים לבעלי מוגבולויות. לכן, מתייחס החוק בחומרה רבה לבעלי אתרים שלא ינגישו את האתר כחוק. אלה צפויים לתביעות (ללא צורך בהוכחת נזק כלשהו) ולקנסות עד 70,000 ש"ח. המשמעות החברתית העצומה של חוק ההנגשה ברורה, אך יחד איתה, גם ברור העול הבלתי סביר שנופל על בעלי אתרים. הנגשת האתר עולה לפעמים יותר מהעלות של עיצוב ובניית האתר. לכן, קבע משרד המשפטים שתי הקלות:
- הקלה על בסיס קושי טכנולוגי - באתרים שבהם יש קושי מיוחד להנגיש את התכנים, יכולים בעלי האתר לקבל המלצה ממורשי הנגשה ולפנות בבקשת פטור מיוחד.
- עסקים קטנים/בינוניים שהמחזור העסקי שלהם הוא עד 500,000 ש"ח בשנה - אלה יכולים לקבל פטור ל-3 שנים מיום הענקת הפטור, תקופה שבמהלכה יוכלו משרד המשפטים והגופים המקדמים את ההנגשה בישראל (עמותת ההנגשה ואיגוד האינטרנט) לדון בפרטי החוק ולעדכן את פרטיו בהתאם למסקנות.
איך מבקשים פטור מהנגשה
את בקשות הפטור יש להגיש לנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, משרד המשפטים, רח' צלאח א-דין 29 ירושלים; או בפקס' 02-5088025, או במייל FareedM@justice.gov.il .
חשוב לציין שאתם מגישים את הבקשה לפטור מהתאמות נגישות באתר האינטרנט בהתאם ל"תקנה 35 לתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), התשע"ג-2013".
לבקשת פטור על בסיס המחזור העסקי, תצטרכו לצרף:
- קישור לאתר לגביו אתם מבקשים פטור
- תאור השירות שמספק אתר האינטרנט.
- שם הבעלים ו/או המחזיק של אתר האינטרנט
- פרטי רישום דומיין המראים שהאתר רשום על שם המבקש
- דו"חות שנתיים לשלוש השנים שקדמו להגשת הבקשה, המאושרים בידי רואה חשבון
- תצהיר המאשר שכל פרטי הבקשה נכונים ומדוייקים ואת תאריך הכנתה
הערה: המחזור השנתי המוצהר, חייב להיות המחזור המלא של העסק ולא רק המחזור העסקי מהשרות שמספק האתר.
הזדמנות שיווקית בעלת עוצמה
החוק החדש מזעזע בעלי אתרים, עקב הטרחה והעלויות הגבוהות. יחד עם זאת, ההנגשה מהווה בסיס לקידום שיווקי משמעותי. למקדימים להנגיש, היא מאפשרת השגת יתרון שיווקי משמעותי על פני המתחרים, בכך שיוכלו להגיע ראשונים לקהל יעד עצום המשתמש באינטרנט, קונה מוצרים ושרותים.