8 טיפים חשובים לעידוד חדשנות

כיצבד ליצור אווירה המעודדת יצירתיות וחדשנות בארגונים

כתב: טל שקד ויורם בר-סלע

חדשנות בארגונים (Innovation) מושגת ע"י שיפור וחידוש מתמיד, והיא תהליך מקיף. בניגוד להמצאה (Invention) יצירתית שהיא חלק מתוך התהליך, כמו גילוי פטנט או טכנולוגיה חדשה. ד"ר עמיר לוי מדבר על כך שמטרתה של חדשנות היא יצירת כללי משחק חדשים. המשמעות איננה לעשות טוב יותר מהמתחרים אלא להפתיע באמצעות גילוי וחשיפת כללי משחק חדשים. לדבריו, החדשנות אינה נובעת מסקר צרכי לקוחות, המהווה בסיס לשיפורים קטנים במוצרים קיימים, אלא נובעת ממוחם היצירתי של עובדים בכל רחבי הארגון, הנתקלים בבעיות ומוצאים להם פתרונות חדשניים.
 
רוצים לטפח חדשנות בארגון או בעסק שלכם? בין אם אתם מנהלים ארגונים גדולים או שייכים לסקטור העסקים הקטנים, הנה כמה מרכיבים באקלים ארגוני שתורמים לפיתוח חדשנות

  • אמונה עמוקה בחשיבותה של חדשנות כגורם מרכזי להצלחת הארגון או העסק.
  • חדשנות זקוקה לחופש, למרחב, למצבי אי וודאות, לקצב מהיר של קבלת החלטות והתייחסות מהירה לבלתי צפוי. עודף  סדר ובירוקרטיה עלולים לבלום חדשנות. על כן כדאי לשלב במבנה הארגוני איים של אי סדר, במיוחד באזורי המגע של אנשי הארגון עם סביבתו.
  • מתן אוטונומיה וחופש חשיבה לעובדים- החדרת הרעיון  שכל אדם בארגון יכול להיות מקור לחדשנות, ואין זה נמצא באחריות בלעדית של מחלקת הפיתוח. החדשנות מוטלת על כתפי כל העובדים.
  • עידוד ניסוי וטעיה- עידוד סקרנות, לקיחת סיכונים, הכרה ותגמול לעידוד חדשנות, למידה מכישלונות, הכרה שגם רעיון קטן יכול להיות השראה למשהו גדול. פתקיות Post-It של M3, המוצר המוביל של החברה מעל 30 שנה, נולדו עקב או אולי בזכות תקלה בפיתוח. המוצר יצא לאור לאחר שנחל כישלון חרוץ בסקרי שוק ולמרות שההנהלה פסלה את המשך פיתוחו.
  • יצירת מפגשים מגוונים חוצי גבולות ארגוניים מקובלים: בין מחלקות, בין תפקידים, חיבור אנשים מדיסציפלינות שונות, לצורך חשיבה פורצת, יוזמות חדשות ופתרון בעיות.
  • פיתוח יכולת למידה היוצאת מדפוסי חשיבה קיימים- הטלת ספק בהנחות יסוד, סובלנות לנקודות מבט שונות, לגיטימציה לקונפליקט ואי הסכמות, חיפוש אחר פרדיגמות אחרות.
  • יצירת ארגון לומד- איסוף מידע, למידה וחקירה מתמידים של ארועים, הקשבה ליוצא דופן, ולרעיונות שעולים בשוליים.
  • יצירת "תפאורה" ואוירה של משחקיות- Playfullness
דוגמא לחדשנות פנים ארגונית
חדשנות שצומחת מלמטה ביוזמת העובדים, נשענת על היצירתיות וההתלהבות שלהם, לרוב מתמקדת בפרויקט המוביל ליצירת משהו חדש. יזמות פנים ארגונית מתארגנת בעידוד ההנהלה, זקוקה לאקלים תומך ומעודד, כמו תהליכי קבלת החלטות מהירים, ומובילה את הארגון כולו לנישה חדשה, שוק חדש או מוצר חדש. דוגמא שמביא ד"ר עמיר לוי, היא הצלחת פרויקט "בית חלומותיי". מזכיר קבוץ גבעת ברנר שהיה במשבר כלכלי עמוק בשנות ה 90, ניסה לדחוף יוזמות חדשניות של צעירים שהגיעו אליו עם רעיונות לפרויקטים כלכליים. באחד הימים פנה אליו בחור יצירתי ויזם באופיו, שחזר משליחות בארה"ב, שם ראה מתקני משחק באולמות גדולים לפעוטות. הוא ביקש להקים את המתקנים באולם הקולנוע הריק של הקבוץ, ולצורך כך נזקק להשקעה של 80 אלף שקל למימון הכנת האולם. המתקנים והצעצועים סופקו בחינם ע"י החברות שהיו מעוניינות בפרסום.

לרוע המזל, אולם הקולנוע היה מתוכנן לקלוט את ספריית הקבוץ, ארכיון ופינת זיכרון לנופלים. לפיכך, בישיבת מזכירות עלו דרישות חוסמות: סקר היתכנות, החלטות מסודרות, ביקורת על אופיו של הצעיר היזם.
מזכיר הקבוץ, למוד ניסיון מיוזמות קודמות שלא עברו את מזכירות הקבוץ, גייס מראש חברים צעירים שיבואו להצביע עבור הפרויקט באסיפה הכללית. באסיפה ניצבו שני מחנות: הותיקים שראו בהכנסת פרויקט מסחרי לאולם רוחני ותרבותי, פגיעה בערכים מקודשים של הקבוץ. מנגד, עמדו הצעירים שדוגלים בשינוי וחדשנות. ברוב זעיר יצא הפרויקט לדרך, והפך בין לילה ללהיט. לקבוץ היה כעת תזרים מזומנים חיובי ורווחי.
חמש שנים חלפו עד שקמו מתחרים וחיקו את הפרויקט.

​כדאי לקרוא:​
The Art of Innovation – Tom Kelly – על טיפוח חדשנות בחברת IDEO, פירמת העיצוב התעשייתי המובילה בעולם.
The ten Faces of Innovation – Tom Kelly – כיצד שחררה חברת IDEO את "פרקליטו של השטן" מצוות הפיתוח ומעודדת יישומים מעשיים של יצירתיות וחדשנות.
Strategic Intuition – Prof. William Dugan – על ניצוצות מקריים של יצירתיות בהישגים אנושיים חשובים
Creativity Today – Igor Byttebier & Ramon Vullings – ארגז הכלים לעידוד יצירתיות בארגון. הספר מתאים למנהלים, יועצים ומאמנים העוסקים בהובלת צוותי פיתוח ליצירתיות וחדשנות.
ד"ר עמיר לוי- ניהול ומנהיגות- שינוי וחדשנות